piątek, 23 października 2015

Azalia 'Orlice' ( Rhododendron 'Orlice')

Podczas wizyty w wojsławickim arboretum, duże wrażenie wywarła na mnie kolekcja niewielkich rozmiarowo, czeskich azalii japońskich. Postanowiłam zgromadzić choć część z nich a pierwszą, jaką kupiłam do powstającej kolekcji, była azalia 'Orlice' . W pierwszym roku po posadzeniu byłam nieco zawiedziona  wyglądem każdego z trzech krzaczków, które posadziłam w Jędrzejówce: bezładnie rozrzucone gałązki i  rzadkie kwiaty zupełnie nie przypominały 'Orlic' z Wojsławic....W opisach wyczytałam, iż  pokrój tej azalii jest lużny, ale z biegiem czasu krzewy zagęszczają się samoistnie. Już w tym , drugim roku uprawy zobaczyłam wielką różnicę:  ilość dużych,(ok 4 cm śr.), fioletowych kwiatów, zaskoczyła mnie. Było ich co najmniej 2 x więcej niż w roku ubiegłym. Nie mniej ozdobne są liście tej odmiany azalii...Wiosną ciemnozielone  z lekkim jaśniejszym nalotem nalotem,ale jesienią nagle rozpalają się wachlarzem barw od czerwieni, po brązy. Są przy tym bardzo trwałe , bo dwusezonowe, ale cecha ta łączy się z koniecznością zabezpieczenia jej zasobnego i chłodnego stanowiska w ogrodzie. W dobrych warunkach, po 10 latach osiąga wysokość ok. 0,6m i szerokość ok. 0,9m.

      .      fot.19.05.2015 ( w tle, inna czeska azalia japońska 'Sasava')



zdjęcie jesienne (X)


2 komentarze:

  1. Ja się nad ta azalijką leniwie zastanawiałam, głównie ( teraz tylko nie pęknij ze śmiechu ) z powodu jesiennego ulistnienia. Widziałam w realu jak fajnie się przebarwia. Jak się zagęszcza z wiekiem to jest cool ( oglądane "pokupne" krzaczki były faktycznie drapakowate ), zacznę się nad nią zastanawiać mniej leniwie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Słonko, nie pękne ze śmiechu, bo świetnie to rozumiem...Ostatnio na stoku rabaty trawiastej posadziłam...azalie kanadyjskie 'Fraserii' właśnie dlatego,że o tej porze roku przecudnie się przebarwiają.Kiedy robię im foty, wyglądają na nich, jak gdybym podkolorowywała foty! Nieco już podeschłe, zasypiające trawy odbarwiają się, więc kolor dadzą azalki...uważam to za świetny pomysł.

      Usuń

Dziękuję za komentarz :)