piątek, 23 października 2015

Ogniste azalie jesienią

W różanecznikach- poza okresem kwitnienia - cenię stałą, ciemną zieleń, plamę, która jest świetnym tłem dla innych, bardziej kolorowych roślin. Azalie, to zupełnie inna, jakby odwrotna bajka...Łysawe zimą i wiosną, cieszą kwiatami przez krótki wiosenny okres i co dalej?

Azalia Klondyke (V 2015)

 Wszystko zależy od tego, czego od nich oczekujemy i wg jakiego klucza je dobierzemy do naszego ogrodu. Ja staram się dobierać azalie nie tylko wg mocy i koloru kwitnienia. Zrobiłam sobie zestawienie azalii, których liście ciekawie wybarwiają się wiosną , oraz jesienią i właśnie takie najchętniej kupuję do Jędrzejówki .
Ulubionymi wśród tych, które pięknie wybarwiają się jesienią, są azalie: żółtokwiatowa Klondyke i różowofioletowa azalia kanadyjska 'Fraserii'.

X 2015

 Klondyke, gdy jest dorosła i dobrze rozkrzewiona, tworzy jesienią bardzo nasycone ciemną czerwienią kępy, które pięknie odbijają na tle innych jaśniejszych, pastelowych roślin. Mam ich kilka w różnych miejscach, ale te, które rosną na skraju hostowiska i mają w tle słoneczną część ze sporą grupą owsów wiecznie zielonych, wyglądają o tej porze re-we-la-cyj-nie! Postanowiłam wykorzystać to przypadkowe nasadzenie na mojej nowopowstajacej rabacie trawiastej, choć wydawało mi się,ze azalie i trawy, to taki średni pomysł.

azalie kanadyjskie 'Fraseri' (V 2015)
Szukając wśród roślin, takich, które dałyby w październiku efekt kontrastu dla zieleni i szarości zasypiających traw, moje oko spoczęło na kilku azaliach kanadyjskich 'Fraseri'.
Kupiwszy je, wysadziłam tymczasowo przy słonecznym bagienku dla paproci błotnych, ale ma być ono powiększane, więc azalie musiałyby z tego miejsca wywędrować.Szczęśliwie, dostały tak pięknych jesiennych kolorów,ze postanowiłam i je przenieść na stok okalający trawowisko.Wiosną, ok. połowy maja zakwitają wielką ilością fioletowawych kwiatów a wtedy trawy i byliny będą dopiero budziły się do pełni życia! Jesienią zaś, wcale nie gorzej zadziałają swoim kolorem, choć jest on sporo jaśniejszy, niż zabarwienie azalii Klondyke.

'Fraseri', X 2015



1 komentarz:

Dziękuję za komentarz :)